Nasi Beriyani Jasmine Basmathi King Penyeri Kenduri Doa Selamat

Baru-baru ini saya telah mengadakan kenduri doa selamat bersama keluarga di kampung. Seluruh saudara mara jauh dekat turut hadir. Kenduri doa selamat ini sempena mendoakan kesejahteraan keluarga, mendoakan kesejahteraan arwah dan lagi satu adalah family gathering sebelum Ramadhan tiba. Alhamdulillah kenduri berjalan lancar dan semua tetamu kenyang. πŸ™‚

Sekitar jam 5 pagi mak dan saudara mara mula memasak dan merebus bahan masakan. Jam 7 pagi saya baru bangun. Ekekeke. Al maklumlah sampai kat kampung sekitar jam 12 tengah malam. Terbongkang tidur sampai ke pagi. Penat memandu punya pasal. Hahaha.

Jasmine-Beras-Basmathi-King-8

Jasmine-Beras-Basmathi-King-2

Lepas bangun tidur terus lapangkan rumah. Kalau boleh selapang-lapangnya, agar mudah tetamu masuk untuk bacaan doa selamat beramai-ramai. πŸ™‚

Kali ini rumah di kampung mak pilih buat kenduri kat rumah Pak Mat. Hehehe. Luas giler rumah pak mat ni. Ruang untuk masak pun ada, ruang untuk memotong bahan pun ada. Bahan-bahan untuk lauk pauk semua dah sedia. Cepat betul mereka buat kerja. πŸ™‚

Jasmine-Beras-Basmathi-King-4

Jasmine-Beras-Basmathi-King-5

Β Ini mak saya, dari awal pagi sibuk. Hehehehe.

Jasmine-Beras-Basmathi-King-3

Ini adik sedara saya, rajin dia petik daun pucuk ubi dan kemudian rebus untuk dijadikan pecal. hehehe.

Jasmine-Beras-Basmathi-King-6

Ini pula pakmat saya, owner rumah ini. Sibuk menggoreng dan merebus. Hehehe.

Jasmine-Beras-Basmathi-King-7

Ini pula suami saya yang dikerah untuk cedok ayam masak merah sambil diperhatikan oleh Mak Teh dan Mak. Hahaha.

Jasmine-Beras-Basmathi-King-17

Ini pula adik sedara saya nombor 3, rajin dia membantu. Tu dia sedang cedok bubur jagung. Nyummy!

Seperti perancangan saya sekeluarga, kami nak masak nasi beriyani. Jadi, tadaaaa.. Nasi beriyani dah ready! Gaul dan siap untuk dihidang! Mak masak dua periuk nasi beriyani. Gunakan Beras Jasmine Basmathi King je. Mudah dan lazat.

1. Nasi Beriyani

Jasmine-Beras-Basmathi-King-12

2.Β Ayam masak merah

Jasmine-Beras-Basmathi-King-44

3. Pecal Sayur

Jasmine-Beras-Basmathi-King-42

4. Ulam-ulaman

Jasmine-Beras-Basmathi-King-37

Jasmine-Beras-Basmathi-King-38

5. Ikan Masin Goreng Bawang

Jasmine-Beras-Basmathi-King-35

6. Ikan Goreng

Jasmine-Beras-Basmathi-King-36

7. Sambal Petai Ikan Bilis

Jasmine-Beras-Basmathi-King-39

8. Sambal Ikan Bilis Tempoyak

Jasmine-Beras-Basmathi-King-40

9. Sambal Belacan

Jasmine-Beras-Basmathi-King-41

10. Acar Buah Nenas Timun

Jasmine-Beras-Basmathi-King-43

11. Dalca Terung

Jasmine-Beras-Basmathi-King-45

12. Gulai Lemak Kuning Pisang

Jasmine-Beras-Basmathi-King-46

13. Bubur Kacang Hijau

Jasmine-Beras-Basmathi-King-49

14. Bubur Jagung

Jasmine-Beras-Basmathi-King-50

15. Bauh Nangka Madu

Jasmine-Beras-Basmathi-King-47

16. Buah Tembikai

Jasmine-Beras-Basmathi-King-48

17. Air Minuman Teh β€˜o’ ais limau

18. Teh β€˜o’ panas

19. Nasi Putih pun ada..

Selesai je beberapa minit kami duk hidang makanan dan minuman, tetamu pun datang. Terdiri dari saudara mara, jiran tetangga dan jemaah surau terdekat. Sebab kenduri ini selepas solat zohor. πŸ™‚

Jasmine-Beras-Basmathi-King-19

Jasmine-Beras-Basmathi-King-18

Jasmine-Beras-Basmathi-King-20

 

Selesai bacaan doa dan amin, para tetamu dijemput untuk menikmati juadah yang disediakan. Hehehe. Berselera betul saya lhat semua hidangan. Selepas jadi photographer, saya ambil pinggan lah lepas ni. πŸ™‚

Jasmine-Beras-Basmathi-King-21

Jasmine-Beras-Basmathi-King-22

Jasmine-Beras-Basmathi-King-23

Jasmine-Beras-Basmathi-King-24

Jasmine-Beras-Basmathi-King-25

Jasmine-Beras-Basmathi-King-26

Jasmine-Beras-Basmathi-King-28

Kaum adam menjamu selera di bahagian luar rumah, ada khemah disediakan. πŸ™‚

Jasmine-Beras-Basmathi-King-29

Manakala kaum hawa menjamu selera di dalam rumah. Ada anak kecil mudah sikit nak jaga. Hehehe.

Jasmine-Beras-Basmathi-King-27

Jasmine-Beras-Basmathi-King-32

Kali ini turn saya pula nak makan. Hehehehe. Mak buyong nak makan banyak-banyak. πŸ™‚

Jasmine-Beras-Basmathi-King-30

Nasi Beriyani kalau makan dengan ayam masak merah kemudian ada pula pecal sayur dibawah. Hmmm.. Ternyata lazat! Jemput makan!

Jasmine-Beras-Basmathi-King-31

Pecal. Memang kegemaran kami sekeluarga. Lauk yang paling pantas setel adalah pecal. Nyum Nyum Nyum!!

Jasmine-Beras-Basmathi-King-51

Selesai majlis, kebanyakan dari kami terbongkang tidur depan televisyen. Sedar tidak sedar Mak Teh dan Mak Long sibuk membasuh periuk dan pinggan mangkuk semua perkakasan memasak tadi. Baru ingat nak tolong tadi. πŸ™‚

Jasmine-Beras-Basmathi-King-33

Β Terima kasih kepada semua ahli keluarga yang menjayakan kenduri doa selamat ini. Semoga Ramadhan ini kita semua puasa penuh. Ahaks!

Jumpa di Aidilfitri!

Nantikan next blog post Resepi Nasi Beriyani Chef Intan.

www.jasmine.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge