Penanggal

Pernah tak masa kecil-kecil dahulu mak, ayah, tok dan nenek bercerita pasal penanggal? Kamu tahu pasal asal usul penanggal? Pernah dgr orang panggil ‘langsuir’? Itu la penanggal. Penanggal ini banyak namanya, yang termasyur dalam bahasa inggeris ialah “vampire”. Haaa, ingat mereka je ade “vampire” . Tapi penanggal ini lain daripada yang lain, tengok gelaran dia penanggal, maksudnya kepala dia beserta ususnya cabut dari badan, hanya tinggal kepala dan usus berterbangan di udara.. Menakutkan!!!

Penanggal ini biasanya khusus wanita yang mempelajari ilmu hitam untuk mendapatkan kecantikan, kononnya dari tua kerepot jadi anak dara sunti. Kali  ini khas untuk anda bagi peminat-peminat filem hantu atau kategori “HORROR”, dengan sentuhan dari arahan dan penulis skrip iaitu Ellie Suriaty membawakan filem PENANGGAL (The curse of The Malayan Vampire).

Filem penanggal ini berkisar pasal cinta,kematian dan ketaksuban terhadap ilmu hitam. Murni seorang yang naif  ditakdirkan mewarisi ilmu hitam dari nenek Ajeng (pengamal ilmu hitam yang hardcore) tanpa kerelaan hatinya. Kemana sahaja Murni pergi mesti ada kematian, dari satu kampung ke kampung lain. Semasa murni di belasah dengan orang kampung, didatangi seorang Syed Yusof menyelamatkannya dari di bunuh oleh orang kampung.

Sebelum kita lihat babak-babak filem ini, saksikan dahulu babak-babak di sebalik takbir ini. Bukan senang nak bikin satu filem yang berkualiti.

filem penanggal-disebalik tabir (1) 2013 filem penanggal-disebalik tabir (4) 2013 filem penanggal-disebalik tabir 2013 filem penanggal-disebalik tabir 2013 filem penanggal-disebalik tabir (32) 2013 filem penanggal-disebalik tabir (9) 2013

Haa seram tak proses pemibikinan filem ini.

Maka beralih lah kita ke babak-babak filem ini pula..

filem penanggal003-20131115 filem penanggal015-20131115 filem penanggal061-20131115 filem penanggal062-20131115

filem penanggal088-20131115 filem penanggal017-20131115 filem penanggal057-20131115

filem penanggal032-20131115 filem penanggal121-20131115 filem penanggal056-20131115 filem penanggal064-20131115

Filem tempatan ini berjaya memberi sentuhan yang baru dari segi kostum, efek dan lakonan. Bagi pendapat saya, filem ini berjaya di hasilkan dengan penuh cabaran dan dugaan. Adakalanya sesetengah babak itu sudah lain sedikit tapi berjaya di seimbangkan dengan babak dah perkembangan karektor sepanjang filem ini. JOM SAKSIKAN PENANGGAL DI PAWAGAM BERHAMPIRAN ANDA.

 https://www.facebook.com/penanggal2013

Post Author: Ruby

Ruby is a writer, entrepreneur and youtuber. The content of this blog consisting sponsor and personal experience. As i'm write something might different from other bloggers, alas different type of ideas give different result. Think and stay positive to keep our mind clean and healthy.

7 thoughts on “Penanggal

    yana Yassin

    (November 21, 2013 - 5:25 pm)

    Seraaaam nampak , tap tggu kuar tv jer lah. muhahahaha.

      Ruby

      (November 21, 2013 - 8:35 pm)

      Kat TV tengok ramai-ramai atau tido? hahahahha. tengok kat panggung leh feel momok skit yana. hahaha.

    hazman aka species1980

    (November 21, 2013 - 2:59 pm)

    Nampaknya filem genre ala-ala seram masih tak habis lagi….tahun depan confirm kuar filem VILLA NABILA….

      Ruby

      (November 21, 2013 - 8:40 pm)

      Abang man, hahahaha. Villa Nabila David Teo dah nak start buat pengambaran. Hhahahaha.

    Sizzling Suzai

    (November 17, 2013 - 5:35 pm)

    salam kak hoi im here it was soooo nice meeting u guys on d other,,iallah jmp lg jgn xknal sy na hahaha btw mmg dying wanna watch this movie tau ble tgk trailer die, mantop ahh filem melayu kemon! sy mmg fan citer serammmmmm…

      Ruby

      (November 17, 2013 - 8:39 pm)

      Wasalam cerita ni seram habis, cam up-close ngan penanggal plak. nnt dah hbs movie jangan jalan sorang2 ye..huahahaha

        Sizzling Suzai

        (November 17, 2013 - 8:44 pm)

        hahahha over tauww! ohh dah keluar ke ari tu nmpk promo x sompet nk nengok tarikhnyerrr..ok ok will see Grrrr

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.